Is it worth choosing a kindergarten implementing Montessori pedagogy?

Coraz częściej spotkać możemy przedszkola i szkoły realizujące założenia pedagogiki Montessori. Dodatkowo rynek serwuje nam coraz więcej i więcej pomocnych materiałów edukacyjnych, będących ciekawą inspiracją do poznawania świata. Metodę Montessori zawdzięczamy pewnej włoskiej lekarce, która założyła szkołę w jednej z biedniejszych dzielnic Rzymu. Maria Montessori była pedagogiem i antropologiem. Przez ponad 50 lat pracowała z dziećmi w różnym wieku czy narodowości. Dzięki jej obserwacjom podczas pracy powstała metoda nauczania Montessori, która zrewolucjonizowała obecne spojrzenie na pedagogikę i rozwój dzieci. Oparta jest ona na dokładnej obserwacji dziecka oraz podążaniu za nim. Stawia na indywidualizm i rozwój.

 

Co to jest Montessori?

Wielu rodziców zastanawia się, co to jest Montessori oraz czy warto wybrać ten sposób edukacji i rozwoju dla swojego dziecka. W grupach lub klasach Montessori dziecko poznaje świat poprzez wszystkie zmysły. Według swojego planu dziecko uczy się w danym momencie tylko tego, na co ma ochotę. Dzięki temu maluch wie jak wyznaczać sobie swój kierunek, a proces nauki jest dla niego zdecydowanie bardzo satysfakcjonujący. Dzieci mogą samodzielnie podejmować dane aktywności zgodnie z zasadą wspierania indywidualności każdego z nich.

Przedszkole Montessori nie stosuje systemu kar i nagród, dzięki czemu dziecko samo mobilizuje się do zasadności podejmowanych przez siebie działań, co pozytywnie przekłada się na dalszą naukę. Po stronie dorosłych jest zapewnienie odpowiednich warunków otoczenia i dostarczenie wspierających materiałów zgodnie z nauką Marii Montessori. Pozwolą one na jak optymalny rozwój i uporządkowane i przyjemnie miejsce dla dziecka, w którym może on skutecznie się odnaleźć i poruszać według własnych zasad.

Przedszkole Montessori- czym się charakteryzuje?

Przedszkole to miejsce szczególne w rozwoju dziecka. To tutaj uczy się, poznaje rówieśników i zawiera nowe znajomości. Uczy się pracy w grupie oraz poznaje ważne dla prawidłowego rozwoju rytuały dnia. Wsparcie go w tym kluczowym momencie jest więc niezwykle ważne.

Co to jest przedszkole Montessori? To miejsce wspierające naturalny rozwój dziecka, indywidualne podejście i wsparcie. Rolą nauczyciela i rodzica w pedagogice Montessori jest zachęcenie dziecka do poznania świata w sposób samodzielny i wsparcie w zdobywaniu nowych umiejętności. Nie ma tutaj mowy o żadnej ingerencji. Obserwacja i wyrabianie w dziecku poczucia, że wykonywane przez niego działania oraz podejmowane decyzje mają znaczenie. To pozwala na zdobywanie późniejszych lepszych efektów w skutecznej nauce i pracy.

 

Przedszkole Montessori wspiera rozwijanie cech takich jak:

  •  samodzielność i wiara we własne możliwości,
  •  poszanowanie porządku i pracy innych,
  •  umiejętność pracy w ciszy i skupieniu, 
  •  wykształcenie samokontroli bez przymusu,
  •  wzmaganie koncentracji podczas wykonywania określonych zadań,
  •  rozwijanie chęci do pomocy innym oraz ich poszanowania,
  •  rozwijanie własnych uzdolnień i umiejętności pracy indywidualnej jak również w grupie

Pomoce i narzędzia w metodzie Montessori 

Zabawki Montessori to niezbędne pomoce, które ułatwiają pracę dziecka i pozwalają mu na samodzielne zapoznanie się z danymi zagadnieniami, jak i angażują je do podejmowania twórczych i odkrywczych czynności.

 

Korzyści w skutecznej nauce wynikające z zastosowania pomocy i zabawek Montessori:

 

  • rozwijanie kreatywności i motoryki dziecka,
  • angażowanie zmysłów do poznawania otoczenia,
  • izolowanie bodźców, dzięki czemu dziecko skupia się na rozwijaniu jednej umiejętności podczas wykonywania danej czynności,
  • prosta forma i przyjemna estetyka,
  • stonowane barwy i naturalne materiały,
  • dostosowane do indywidualnych potrzeb dziecka na danym etapie jego rozwoju.

Metoda Montessori

to bardzo korzystna forma wsparcia naturalnych potrzeb i rozwoju dziecka. Myślą przewodnią uczniów Marii Montessori były słowa „Pozwól mi zrobić to samemu”, co idealnie oddaje jej ideę w skutecznym nauczaniu dzieci. Jej twórczyni dostrzegła potrzebę rozwoju u dzieci poprzez podejmowanie aktywności, pracę oraz spontaniczne działania. Stawiała na samodzielność i indywidualność. To wsparcie potencjału dziecka w każdej dziedzinie, które ma niezwykły wpływ na jego dalszy rozwój. 

Related Posts