Adaptation routine of Little Academy kindergarten

Adaptation routine of Little Academy kindergarten

A handful of tips, thanks to which you will go through the adaptation in our kindergarten with calm, acceptance, and respect.

Adaptacja jest procesem. Nie ma złotych recept, sztywnych ram czasowych, ani rozwiązań, które sprawdzą się w przypadku każdego dziecka. Są jednak pewne elementy, które mogą mieć znaczenie dla adaptacji przedszkolnej dziecka i jego rodziny. Bardzo ważne jest dostrzeżenie, że adaptacja nie dotyczy tylko dziecka, ale i jego otoczenia. Zmienia się równie rzeczywistość rodziców.

„Zanim pomyślisz o adaptacji dziecka – pomyśl o swojej adaptacji i o swoich emocjach (…) Naturalne jest, że sytuacja rozstania jest trudna dla obu stron, ale to dorosły powinien uporządkować swoje uczucia, by móc prowadzić swoje dziecko. To Ty musisz odnaleźć w sobie siły, by stać się dla niego oparciem w tej sytuacji.”

Katarzyna Wnęk-Joniec​

Kiedy myślimy o adaptacji powinniśmy pomyśleć o zaufaniu do siebie, do dziecka i jego kompetencji oraz zaufaniu do kadry przedszkola. Zaufanie do siebie to umiejętność dostrzeżenia,  że wiem, co robię i wiem, jakie decyzje podejmuję.  Każdy rodzic może mieć wątpliwości, kryzysy,  albo obawy, ale one są moje – rodzica. Moja jest tęsknota, nie mojego dziecka, więc go nią nie obarczam. Moje są obawy, nie mojego dziecka, więc ich na nie nie przelewam.

Your hopes are, not my child's, so do not expect your child to fulfil them, because you want them to. The child enters the kindergarten with "his" and what is “your” stays with you. It is very important to understand this division and not to burden the child with phrases such as "Don't be afraid of kindergarten, nothing bad will happen there." "Be brave, mommy will miss you and worry."

Jeśli jest Ci trudno, czujesz obawy, niepokój – być może warto byś poszukał wsparcia dla siebie. Poproś o rozmowę z osobą, której ufasz – może być to ktoś z przedszkolnego personelu (nauczyciel, dyrekcja, psycholog przedszkolny) lub z ktoś  z zewnątrz, kto wesprze Cię w uporządkowaniu Twoich myśli. 

Pomocne może okazać się wysłuchanie porad i wskazówek np. personelu przedszkola, ale każdą z nich dostosowujemy do potrzeb swoich i swojego dziecka, tak by były pomocne w tej konkretnej sytuacji i dostosowane do Państwa potrzeb. Nikt nie zna Waszych dzieci lepiej niż Wy sami i to Wy jesteście ekspertami w sprawie swojego dziecka.

Nie powinniśmy kierować się sztywnymi normami i oczekiwaniami typu: ile „powinna” trwać adaptacja i co „musi” umieć dziecko zaczynające przedszkole?

Możemy mówić o pewnych wzorcach, opcjach, pomocnych zachowaniach, ale to,  ile z tego Państwo weźmiecie, a ile naprawdę przyda się Waszemu dziecku, jest już inną kwestią. Nie da się ustalić jednego wzorca postępowania i założyć limitów czasowych, w których „MUSI” zakończyć się adaptacja, a dziecko POWINNO chcieć zostawać bez rodziców. W ogóle słowa „MUSI” oraz POWINNO proponujemy usunąć ze słownika.

What is worth paying attention to during the first days in kindergarten?

  1. It is important for the child to receive a clear message every day about when the Parent will come back for them and it is also easier for many children, if they are collected at a fixed time, e.g. after an agreed meal. Terms like "I'll be there at 4pm." mean nothing specific to children. Thanks to such predictability and based on trust in the Parent, the child also builds trust in the kindergarten. For many children is also helpful recognizing their need for influence and autonomy - maybe it will be easier both for you and your child if he can decide for himself how you will spend time together after coming back home.

Nobody should take your child away from you by force - if the child protests a lot, it means that you should look for solutions together with the staff that will allow them to feel safe in the new situation. A child who has adapted well in kindergarten is a child who willingly enters the room.

2. Make the goodbye take place in a way that will give your child the greatest sense of security. It often helps to ask your child how they want to say goodbye. Maybe it will be helpful to arrange a specific ritual? It can be a kiss in the cloakroom and a hug on the door- a method reserved only for kindergarten… Maybe it will be a fun farewell that put the child in a pleasant mood?

3. The issue of nutrition is of great concern. When adapting, children need space and need to hear their needs. Hungry children simply eat, healthy children will not be allowed to starve. Adaptive children may have lower appetites, may not have time to eat, or may not be interested at all.

Pamiętaj! Spokój rodzica to spokój Twojego dziecka.

Dzieci w adaptacji „nie muszą” i „nie powinny”. One mogą, chcą, nie chcą, potrzebują. I na tych potrzebach teraz się skupmy. Dajmy im czas na oswojenie się  i usłyszenie swoich potrzeb. Warto ustalić z wychowawcą, że dziecko może poprosić o konkretny produkt i mieć możliwość rezygnacji  z pozostałych, np. zje wyłącznie ryż, ale nie będzie zmuszane do zjedzenia szpinaku, za którym nie przepada.

4. It may be helpful to familiarize yourself with the subject of kindergarten by talking about the fact that parents or older siblings also went to kindergarten. You can see photos from this period together.

5.  Przed pierwszym dniem w przedszkolu warto kilka razy wybrać się tam na spacer pokazać okolicę i plac zabaw. Warto również skorzystać z dni adaptacyjnych i początkowo zostawiać dziecko w przedszkolu tylko na kilka godzin, np. do obiadu.

6. Dziecko w wieku przedszkolnym ma coraz większą potrzebę autonomii i chciałoby decydować o wybranych rzeczach. Może samodzielnie wybrać pastę i szczoteczkę do zębów. Kapcie z ulubionym bohaterem bajki mogą stać się wsparciem i możliwością do rozpoczęcia rozmowy z nowymi kolegami.

7. In the early days, support may also be a favourite puppet or toy, which will be a link between the familiar home world and the kindergarten.

8. During the first days, it is worth taking care of comfortable clothes so that the child can play freely in the new environment. A sweatshirt and jumper that the children can take off on their own may be helpful in case they are initially ashamed of asking for help from the teacher.

9. Parents often look for such magical phrases, something like "witchcraft, works for everyone". Empathetic "yhm", sometimes it does more than studied sentences. This does not mean, of course, that this "yhm" is some recipe, a key. But sometimes, when a child says that he or she does not want to, that he is afraid, that he wants to go home, hearing all this, being next to him and having empathy are what can support adaptation. Then it may be helpful to name what the child tells us ("I can see that this is hard for you"), check ("Would you like to come in with me?"), Or just hear and make space for it.

10. Share with teachers what you observe in contact with your child, ask if you have any doubts, listen to the instructions, but at the same time - trust your intuition. The most valuable thing you can give teachers in kindergarten is the knowledge about the child - you know them best! The intention of every teacher is the well-being of the child, which is best and easiest to take care of by collaborating and sharing information. Build your cooperation based on mutual trust.

11. Jeśli dziecko nie chce opowiadać o dniu spędzonym w przedszkolu, nie należy  go wypytywać czy było grzeczne, czy zjadło obiad, czy dużo płakało… To pytania trudne dla dzieci, które zazwyczaj po wyjściu z przedszkola chcą po prostu nacieszyć się byciem razem z Rodzicem. Jeśli potrzebujesz więcej informacji o tym, co działo się w ciągu dnia śmiało zapytaj o to Nauczycieli. Wiedzą oni jak ważnym czasem jest adaptacja dziecka w przedszkolu i chętnie odpowiedzą na wszystkie pytania.

12. Talk to your child about what is difficult for him and look for solutions together. We should recognize the child's emotions and talk to them about sadness, dissatisfaction, and anxiety. Sometimes it is the case that children only feel safe with their parents to show / say that something surpassed them, although during the day it seemed to the teachers that everything was fine.

13. We encourage you to seek support from the kindergarten staff. Principal, teachers, and psychologist are at your disposal. We believe that together we will go through this process efficiently and help dispel any doubts.

Developed by psychologist of Little Academy kindergarten.